onsdag 9 november 2011

Kött-fest med grannen och infrysning

C-M:

- Jag är ju rätt sparsam med protein från nöt. Fettet är sämre än i fisk och det sätter ett mycket större koldioxid-avtryck att äta kossor. Men när colombianske grannen från Bensbyn kommer med riktig chorizo och en gaucho-grillad rostbiff då bangar jag inte.

Köttet kom från kor som bara ätit gräs och slaktats andra året. Lokalt. Gott! Det var nog sista gången för året som grillen användes... men man vet ju aldrig!

I alla fall så passade jag på att steka upp 2 kg kyckling som jag gjorde chili-kyckling av:lök, paprika, chili, lite vätska. Sen in i påsar i frysen. Med lite planering så tar jag fram påsarna kvällen innan och så är det tinat i kylen till nästa dag. Bara att rulla in i tortillas med lite ägg och ris så har man en grym måltid, både inför och efter träning!

Jag försöker vänja kroppen vid att fungera trots att jag nyss ätit. I de långa lopp jag gjort så har jag alltid "tagit slut" i slutet för att jag inte kunnat trycka i mig fler bars. När jag tränar försöker jag härma tävlings-omständigheterna så mycket som möjligt, dvs: äta hela tiden... Och det funkar bra. Minns t ex inte när jag hade håll sist.

Enda jobbiga är vid sim när man dricker och äter före och under. Det blir lite rapar som ska ut och det stör andningen, men å andra sidan är det bra att vänja sig vid att hantera just sånt. Man tränar ju inte för de perfekta förhållandet utan för att vara redo när det inte är som vanligt!

Nu té och Gonatt.
Imorgon spinn + sim.

1 kommentar:

  1. Jaha och så växte ett stort vill-ha-begär efter att ha kollat in klockan!!!:)

    nu äter jag frukost efter ett klockrent morgonspinnpass :) nästan fullt i salen!!!

    Lycka till med simmet idag, kör hårt!!!

    SvaraRadera