tisdag 8 november 2011

Joseph William Frazier - vila i frid

Joseph William "Joe" Frazier
12 januari 1944 – 7 november 2011
Den 7 november 2011 dog Joseph William "Joe" Frazier.

Jag minns fortfarande när jag satt i min två på Johanneberg i Gbg och såg Thrilla in Manila med tillsammans med Robert Lindberg.

Vi tränade tillsammans på Majornas boxningsklubb och Robban hade en rykande het VHS (yess.) med Frazier och Ali.

Det var höst och vi drog fram den där överdådiga lejongula plyschsoffan som jag ärvt efter min farmor.

Beväpnade med en kasse nödraketer så tryckte vi på play. Kommer aldrig att glömma upplevelsen av att se dessa giganter - bevis på att drömmar går att nå. Och givetvis med en billig bärs i handen, haha!

Joe Frazier och Muhammad Ali är stora förebilder för mig. Ali för sitt sociala patos och excentriska stil och Joe Frazier för sitt lugn och sin mördande träffsäkerhet.

Jag hyser alltid största vördnad för de av alla oss människor på jorden som vågar leva ut sina drömmar. Frazier var en av dem. Nu har hans ljus slocknat, men i alla fall i mitt hjärta har han tänt ett nytt. Lev för alltid Joe Frazier.

Frazier
  • Frazier var tungviktsboxare mellan 65-76. Av sina 37 reggade matcher vann han 32 och 27 (!) på knock-out.
  • Frazier vann mot Muhammad Ali 1971 i "Fight of the Century" i New York.

Muhammad Ali, 1967
Frazier och Ali möttes ytterligare två gånger1974 och -75. Ali vann båda. Den sista, i Manilla på Filipinerna, avgjordes efter 14 ronder och vinst på TKO för Ali.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar