måndag 25 mars 2013

5 steg till gymträning!

 
 En ny dag, ett nytt träningspass.
 
 Femstegsprogram för gymträning

1. Gå till gymmet
Det här kan vara det svåraste steget, men allt börjar här.
Har du pratat mycket om träning och om att komma igång?
Du kanske till och med har kollat på hemmaträningsredskap...
Tänker du att du först ska promenera dig i form lite grann?

Lägg av... hur länge har du sagt det?
Iväg med dig, schas, till gymmet!
 
2.  Lös ett gymkort
 Stef och jag tränar på Inpuls i Luleå. Vi tränar här för att vi tycker att det är stans bästa gym.
Du kanske tänker att du ska ta ett sånt där obemannat billigt gym?
Hmm... om du inte har kommit iväg hittills, vad får dig att tro att du ska komma igång i ett obemannat gym?

Kom igen. Allt handlar om att skapa nya vanor och att sluta lura sig själv.
Om du inte kommit igång än så behöver du all hjälp du kan få.
Skaffa den bästa. Förbered dig för att lyckas.
Matrin som jag tränade med förut hade kort på ett enklare gym sen förra hösten.
Efter att ha tränat där 5 gånger på  ett halvår så sa han upp det.

Förra veckan var han tillbaka med oss på Inpuls. Det beytder inte att det inte går, bara att det ska vara lätt att göra rätt.

 3. Utnyttja den gratis PT-timman
  
Ofta så ingår det en gratis PT-timma när du löser ett gymkort. Utnyttja den!
Jag struntade i vikterna, jag bad Petter Pettersson att hjälpa mig med mitt löpsteg. 
Men är det vikter du ä intresserad av är det bara att boka upp sig med en biff och lära sig lyfta rätt.
Självklart får du ett schema att jobba med.
 
4. Boka pass 
 Det bästa med att vara medlem på ett gym är att du kan boka gruppträning.
Det är skitkul att träna i grupp! Boxning, boby pump, zumba, vad du vill.
Jag tar alltid ut mig lite mer när jag tränar i grupp.
... och om du tycker att sprinning är en "tjej-grej" så kom på 75 min-passet på tisdagar. 
  
5. Upprepa tills du dör
Siktar du på beach 2013? Lägg av. Tänk livsstil.
Om jag lastar in dom här timmarna på gymmet så har jag ju inte tänkt att kasta bort det till hösten?
Det är din hälsa, ta hand om den. Och sen behöver man inte träna på gym för att vara lycklig.
Det finns massa annat man kan göra... men gnäll inte om att "jag skulle vilja börja träna".
Sluta prata om det. Gör det!
***
Letar du efter gymscheman?
Vi har börjat lägga upp en del under fliken Träningscheman.
 
***
 Tyckte du om det här inlägget? Var det användbart?
Klicka gärna "gilla" här nedan!
(du kan behöva klicka två gånger för att bekräfta)
 
...och jag ÄLSKAR kommentarer, svarar på alla!
/c-m. 
 

18 kommentarer:

  1. Tack för ett mycket bra inlägg! Mer sånt här tack :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lotta! Jag har tänkt ltie över innehållet och jag tänkte att det jag själc ofta söker är handfasta tips och inspiration (+ lite humor). Kul att du hittade hit. jag såg att du är dietist. Jag håller på med kost på hobbynivå. Hörs och ses!

      Radera
    2. Det började med ett garv då jag startade läsningen:) -1. Gå till gymmet.
      Så självklart men ändå bland det svåraste.
      Just det du skriver om att göra det..bara DO IT! Inte fundera utan bara iväg och sluta tjafsa med sig själv. Det beslutet kom för mig efter en livsavgörande händelse.
      Bar min lilla dotter upp till övervåningen..höll på att kollapsa av denna lilla ansträngning. Hon vägde väl en 10 Kg!
      Då fick det vara nog.
      Nya träningsskor inhandlades och träningsdosen ökade med 100%:) och på den vägen är det.
      Jag fick en tankeställare som väckte mig...har tränat i yngre dagar och vet vad jag har klarat av. Om man aldrig har tränat så kan jag förstå att många måste få en rejäl tankeställare vilket för många kan vara livshotande innan man inser att livet är skört och värt att anstränga sig lite för att orka med. En investering inte bara för en själv utan för sina nära och kära.
      Oj...det blev långt men ämnet slog an ett ackord (fuskar på gura också) hos mig.
      Bra ämne C-M!

      Radera
    3. jag känner igen det där, jag trodde att jag var ganska fit när jag satt på min kontorsstol hela dagarna förut. Tog en sväng i skogen med löpskorna... inga problem. tills jag började springa med folk som visste vad de gjorde. å herregud. min första mil var väl en bra bit över timman och jag var skitnöjd! underbart. tack för storyn Janne!

      Radera
  2. Ah! Sen behöver man inte styrketräna bara för att man hänger på gym. Jag brukar kombinera med lite 30 minuter rodd, 30 minuter cykel och sedan 30 minuter löpning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, men kan också bara promenera på bandet och kolla på damer och sen basta. Herregud, träna på gym?! get real! :) haha... bra pass Jonas! 1,5 h fys!

      Radera
  3. Bra pepp!! :) Men vadå att spinning är en "tjej-grej"?! Även de kortare passen blir väl så jobbiga man gör dom! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sara, jag menade inte alls så, alls pinning är tuff, det beror ju på hur man kör. Jag har tidigare försökt få med mig kompisar till spinning som inte velat för de tror att det är en tjej-grej, så fjantigt. Brukar då bjuda in dem till 75 min-passet så får de själv avgöra om de tycker att det är för tjejer... det var så jag menade :)

      Radera
  4. Haha, grymt härlig femstegsmodell! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillade den! Min favorit är steg 1... hörs!

      Radera
  5. Tackar tackar. Joo jag vet teknik är grunden till allt... Skönt att änligen vara igång att springa....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag började inte ägna mig åt teknik förrän ganska sent. Jag är definitivt inget äss på det, men mitt steg funkar för min nivå. Kul att du hittade hit!

      Radera
  6. Fantastiskt inlägg, även det ovan om att lära sig äta fisk! =) Gillar den glada känslan jag får av detta! Nästa grej vore helt klart "Fem steg till skidåkning"! Tar du dej an en sån modell?! =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Skidlyckan! Ja, jag får väl göra ett femstegsprogram till skidåkning! Tack för positiva kommentaren, du ligger i med skidåkningen har jag sett. Vad händer när snön smälter? blir det rullskidor då, eller löpning? Lycka till med framtida projekt!

      Radera
  7. Haha, vilket underbart inlägg! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag var inne på din blogg, shit vilken toppform du är i. Kul att du är så intresserad av kost. Jag tycker det är roligare och roligare att läsa om kostlära ju mer jag tränar. Det är ju liksom "bensinen" till motorn. Hörs!

      Radera
    2. Tack så mycket! :) Vilken komplimang. Men det har hänt grejer nu de senaste månaderna. Jag älskar att laga mat och experimentera i köket. har väl skaplig koll på kosten, men gillar att få lite av allt. Är en riktig godisråtta egentligen, och är väldigt förtjust i fika ;) Men det är ju okej att vara ibland om man tränar mycket. Man ska njuta av livets goda =)

      Glad påsk!

      Radera
    3. Glad påsk på dig med Emma, fina framsteg med ryggträningen, ju mer jag tränar fys desto mer vill jag kompensera upp med gym, helst varje dag faktiskt. Fysen "äter" ju en del muskelmassa och det är lite trist när man kämpat till sig den. Men men, man ska inte klaga, det är ju ingen som tvingar en att simaa, springa och cykla!

      Radera