måndag 18 augusti 2014

Racereport Ironman Kalmar 2014





Jag hade ett fantastiskt Kalmar Ironman 2014!

***


Kvällen innan laddade jag med grillad entrecote och ett glas rödvin.


Klockan 04:45 klev jag upp och körde till 7eleven och drog denna frukost:
0,5 liter kaffe, 2 st croissants, 0,5 liter yoghurt.

Såg till att göra toalettbesök innan start.


SIM:
Hade knappt simmat något sedan före jul. Min strategi -> överleva. Draftade bakom flera olika. Ingen fantastisk tid, men ändå helt ok utan att ha tränat.
01:22:10


T1:
La några minuter extra på att tejpa foten så att jag skulle slippa ont i höger lilltå.
Tiden på T1 kunde varit bättre, å andra sidan, hellre 5 min extra här än ont i foten i 18 mil.
00:09:05


BIKE:
Cykeln rullade otroligt bra. Försökte vara effektiv och pressa när jag hade utförslut och medvind och sedan spara energi i motvinden. Gick bra. Dock fick jag ont i höger knä och det gjorde även ont i tån trots att jag tejpat. Det är tur att man bara minns hur skönt det är att gå i mål mellan åren och inte hur långt det är att cykla 18 mil.

Åt och drack bra. 1 flaska & 2 bars på varje kontroll.
05:55:19





T2:
Ok, bytte till skor och drog ut på banan!
00:06:20


RUN:
 Här gjorde jag mitt livs hittills största fysiska prestation (vm i Köpenhamn inräknat). Första 14 km känndes ok, även om knät gjorde ont och jag inte kunde ta ett riktigt ordentligt steg. Jag tryckte på. Mellan 14 - 22 km gick det trögt. Fick 2 st värktabletter och det gick bättre till slut. Efter 22 km började jag kunna ta ett riktigt steg. Andra andningen kanske. vid 30 km tänkte jag att "det här klarar jag" så jag började öka. Började plocka löpare, en efter en. Vann många placeringar. När det var 6 km kvar slutade jag stanna i vätskekontrollerna och gick upp i 154 i puls. Höll det hela vägen in i mål. Dessa sista 6 km var det hårdaste jag gjort i mitt liv. När det var 4 km kvar rabblade jag bara för mig själv "du klarar det här, du är stenhård, fortsätt cm, fortsätt, fortsätt, fortsätt..."
Vid 2 km kvar tänkte jag "10 min av ditt liv, 10 min av ditt liv cm, du får vila i mål". Jag spurtade in i mål och publiken bar mig. Väl i mål drog jag rätt i marken och la mig ner. Vårdpersonal rusade fram och jag förklarade att jag var ok, bara väldigt trött.
04:20:35



*******************************
Totaltid: 11:55:29
*******************************


Jag är otroligt nöjd med min prestation. Det är svårt att inbilla sig hur hårt det är att hålla ihop de där sista 12 km på löpet och öka och plocka löpare. Det är det tuffaste jag gjort hittills i min triathlonkarriär. Förra året när jag föll på cyklen och bröt armen lovade jag mig själv att jag skulle komma hit 2014 och piska den här banan allt vad jag fömådde. Jag gjorde det. Putsade min tid med 1 h och 10 min. Det känns otroligt. Det här ger mig hopp. Jag tänker att jag kanske är helt ok på det här.

Nästa år kommer jag inte att göra Ironman. Jag ska satsa på kortare distanser. Träna rimligt och se till att hålla ihop mitt schema bättre. På väg mot nya utmaningar.

Kärlek och respekt.

Tack för allt stöd!

/c-m.

 Tack Acctive och Klockslaget!


... och tack Inpuls! Luleå och Sveriges bästa gym med bästa personalen!




13 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack Jörgen, du är en hjälte, största respekt för ditt träningsprojekt!

      Radera
  2. Grattis grattis!!! Når kommer en riktig race report...?

    SvaraRadera
  3. Stort!
    Vilken comeback och insats.
    Tack åter igen för glädjen och glöden som inspirerar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Janne, blir alltid så glad av dina positiva kommentarer! Tack!

      Radera
  4. Härligt jobbat och skön revansch!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Odda, riktigt kul att ses. När jag började med triathlon var du en stor inspiration för mig, det är du fortfarande. Otroligt imponerad av dina tider kring 10 h på IM och jag tänker att det är inom räckhåll för mig cpkså om något år. Fortsätt trycka hårt!

      Radera
  5. Svar
    1. Tack Lina, du med, otroligt imponerad av din löptid, det är här det syns om man gjort "läxan". Bra "pluggat" :)

      Radera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera