onsdag 27 mars 2013

Träningsvila & pyssel

 Vad gör man på 3:dje VAB-dagen? Planeterar såklart!
 
 
Jättefin dag, igen. Tyvärr sitter jag hemma och vabbar tillsammans med sonen. Idag hade febern släppt och det gick att göra annat än att bara sova och spela clash of clans. 
Men jag ville inte riskera förlängd sjukdom så vi stannade inne, det fina vädret till trots. Vad ska man göra då då?

Så frön såklart!
 
 Chilifrukter är särskilt populära, tillsammans med basilika och persilja.

Jag köpte var sitt litet minidrivhus till pojkarna på Granngården för 69 kr/st (inte just det i länken, finns bara i butik). Perfekt litet projekt till de unga herrarna.
Självklart ville de välja chili (för det är starkt, färgglatt och lite farligt).
I sjuke sonens låda blev det:
  • Chili (cayenne)
  • Chili (jamaicansk)
  • Sockerärtor
  • Paprika  
Jag brukar så basilika och persilja i sånna här balkonglådor (90 cm). Sen täljer jag till några pinnar i varje hörn och drar målarplast över. Det blir som ett miniväxthus. (se till att göra några hål i botten så att rötterna kan andas och fyll upp med 3-5 cm lecakulor). Sen är det bara att skörda allteftersom och i slutet av sommaren så gör jag egen pesto på basilikan och fryser det som finns kvar av persiljan.
 Mycket krukor att fylla!
 
Som vila såg Bruno och jag på Human Planet från BBC. De lyckas igen... storartat!
 
Jaha, så var det bara att vänta, det är skitsnyggt när växterna sträcker på sig i solen! Lycka till med sådderna!
 
*** 
 
 Tyckte du om det här inlägget? Var det användbart?
Klicka gärna "gilla" här nedan!
(du kan behöva klicka en gång till för att bekräfta)
 
...och jag ÄLSKAR kommentarer, svarar på alla!
/c-m.

8 kommentarer:

  1. Grymt härlig blogg! Inspiration!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du tittade in och att du gillar den, just nu så har jag varit hemma och vabbat i flera dagar och träningen har legat lite efter men jag borde vara igång till helgen hoppas jag. Är sugen på mer gym, mer löp, mer cykel MER SIM... ok, mer av allt. träningsbstinens tror jag att det kallas. :)

      Radera
  2. Jag har aldrig sått något i mitt liv förutom krasse (typ) men det verkar så himla mysigt på nåt sätt och avkopplande! : )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är skitfint när det börjar komma upp och här uppe i Luleå måste man förodla allt för att det ska ha en chans att bli färdigt under sommmaren, särksilt chili, paprika och sånna solälskande frukter. Prova! det är skitkul!

      Radera
  3. Gröna fingrar, en dold talang?

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha, nja... jag har alltid gillat att hålla på med jord och växter, ett tag var jag helt insöad på pioner och ahde 20 olika sorter, men så frös de alla ihjäl en vinter här uppe och då tappade jag modet lite, kanske att jag försöker igen till hösten? JA det ska jag göra efter att jag flyttat huset! trädgård är så fint!

      Radera
  4. Härlig blogg du har! Kul också att hitta andra träningstokiga, glutenfria personer :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sanna, måste prova dina recept snart!

      Radera