onsdag 20 mars 2013

Löp & 3 km bassäng

 
Det var inte så förbaskat kall idag (-12 C°), men vinden kortade min morgonrunda från 60 till 25 min. Det gick bättre på simmet. På schemat idag stod det: "Swim, don't stop, keep swimmning". När jag mötte Stef vid bassängkanten log han brett (det är oftast inget bra tecken när det handlar om upplägg) - han sa: "Idag har jag en överraskning... vi ska simma 3 km non-stop!"



Jag räknade snabbt... ok. 120 längder. Jag har simmat längre tidigare, utomhus. Men inte inomhus. Det längsta jag simmat i ett svep tidigare var 90 längder. Det är egentligen inte så svårt, det handlar mest om motivation och om att ha tillräckligt med tid. Jag var lite mör i musklerna efter gårdagens tunga gympass, men smatidigt kände jag mig stark (du vet, bra muskelreflexer och sånt).

Vilken känsla!! Tidigare har armarna blivit till spagetti efter 80 längder, men inte nu. Inte en enda gång kände jag att jag miste styrka. Målet var 3 km på 1 h. Jag klockade in på 58 min. Yes! Och jag var inte trött, jag hade kunnat fortsätta!!

Innan jag började träna kom dom här stunderna ganska sällan. Glädje och uppskattning, man gör något bra på jobbet, vinner en utmärkelse... Det händer, men inte så ofta. När jag känner att allt stämmer, jag glider fram genom vattnet... underbart. Ibland låtsas jag att jag är en val som rytmiskt går upp och andas, ibland tänker jag att jag är en rocka. Och ibland tänker jag inte alls. Jag bara simmar och lyssnar på bubblorna som bubblar ut ur munnen med sitt rytmiska "bubbel-bubbel-bubbel".

Bruno envisades med att fira med ett glas 16-årig Lagavulin.
Som ni ser så blev han lite ostadig så jag blev tvungen att hålla i honom.

Hörs snart igen.

När upplevde du senast att du gladde dig åt en personlig seger?
'


4 kommentarer:

  1. Grymt med 3 km sim! Jag har fått en simkompis i min bana på morgonen. Hon är såå grym, simmar 3,5 varje morgon och sen simtränar hon på kvällen också runt 3,4 km, för att hålla igång kroppen! Inspirerande! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul med simkompisar! Simning är otroligt. Nu börjar jag få en grundstyrka som tillåter mig att simma utan att bli som en manet i armarna. Närst mål är att komma ikapp Stef. När jag har simmat 1500 m så har han simmat 2000 m... Lite att knappa in.

      Radera
    2. Under 1 h på milen var en början på många milstolpar (bra ordval:)) Sen kom 100 i bänk, 100 burpees under 15 min etc etc.
      Kommer ihåg dem med glädje värme och stolthet att ha besegrat mig själv.

      Radera
    3. Det är en grym känsla det där, inte alltid lätt att hitta passande mål, men när det kommer... WOW!

      Radera