onsdag 29 augusti 2012

Stretch + nya skor?


C-M:

Kom hem efter kvällens regniga löp och för ovanlighetens skull så tänkte jag INTE "jag tar stretchen ikväll". Jag gjorde den där och då. Otroligt. Jag kanske kommer sluta behöva rulla ur sängen och bryta loss ryggen med koben? ;)

Medan jag stod där bände och töjde så upptäckte jag att min Asics Gel- DS Racer har börjat spricka lite. De har gjort 2 säsonger och hållit förvånansvärt bra! Trots att det meshade tyget ser mer snyggt än slitstarkt ut så har de bannemig inte släppt. Det är mitt andra par Asics, är sugen att prova ett annat märke nu.


Så var det det här med löparskor.
En del har nästan hundratals (som t ex Fit Eva i Gbg, som även kallas "Imelda Marcos" hehe, en walk-in-closet med löparskor...?) Andra har finskorna och fulskorna. Jag har bara ett par skor. Jag trivs bäst med det. Och så kör jag dom tills det är slut, då håller jag en kort begravningsceremoni vid sopkjärlet (ca 1 sekund) och så är det slut! Hösten är ju rätt säsong för att köpa skor. Det är nu reorna smyger igång...



Odda som bloggar på Triathlonodda höjde just sina nya Saucony type 5 till skyarna. (Odda gjorde 09:52 i Kalmar, grattis!). De finns på Wiggle för 860 kr. Hmm, inte illa, ser snygga ut, vet att nån snubbe i Lulekamraterna har sånna. 160 g (!!)


Annars är Adidas Adizero Adios 2 en sko jag hört mycket gott om. 210 g. Samma pris som Saucony, 860 kr.


Jag är riktigt sugen på dom här. Inov-8 f-lite, 195 g. (jag måste erkänna att jag är svag för färgen). Man ser dom inte så ofta, men de är populära bland pose-löpare. (Jag lärde mig grunderna i framfotalöpning via YoutTube-filmer, det går, men tur att jag fick hjälp av en riktig löptränare som rättade till tekniken, lite).


Jag undrar vilka det blir... lutar nästan åt Inov-8. Vilka hade du valt? Eller har jag missat några skor som du tycker är must-have?

***

Johanna Nilssons
tips (läs hennes inlägg bland kommentarerna)




Asics Gel Racer DS (den jag har, fast ny modell)





Asics Cumulus satbil, inte för tung, bra inför vintern, 1215 kr


Salomon Speedcross 2, perfekt för bergsgetter! 478 kr (ladies, bra pris!)


Salomon Speedcross 3, ser ju rå ut! 708 kr, Säkert bra grepp på fjället. (Hade behövt dom här på Hembergsutmaningen - den kör jag i år igen!)




 *** 





Signaturen "Einar Gbg" tipsar om Gyakusou, ett samarbete mellan Nike & japanska Undercover:


***
 Fler bidrag från kommentarerna:
Vibram Winter Run


To be continued??










Här är min "före- och efterfilm", när jag fick råd av Fredrik Zillén:

12 kommentarer:

  1. Inov-8 skorna har jag - perfekta i svår terräng men får ont i fötterna av dem på mina 26 km pass :-(
    Adiosen är bra, hade nog satsat på dem för det är de som är mest lika dina Racers som du varit nöjd med.
    Och nej, jag har inte hundra par skor, bara 99 ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad härligt att Imelda Marcos själv ger sig till känna! Du får gärna maila någon bild från din skosamlig så kan vi följa upp det här!

      Nu skäms jag lite, men jag tycker adiosen är... fula! (även om jag är svag för adidas-grejjer (särskit mitt match-boxningskit och mina Adidas skor som jag har... när jag hoppar rep, herregud, jag skäms nästan, vanliga kläder bryr jag mig rätt lite om, men träningskläder, viktigt!)

      Tack för kommentaren, jag lutar nog åt Inov-8, de känns som att de kommer ge mig bra grepp i snön under kommande vinterlöpningen. /c-m.

      Radera
  2. Inov-8 var riktigt snygga!!

    Jag körde på asics igen, vågade inte prova något annat, kanske nästa gång! :) Ska bli kul och höra vilka du väljer och betyget på dom!

    SvaraRadera
  3. Kul att du plockar fram tre skor som jag har :-)
    Inov-8 skorna är grymt lätta och sköna och ett riktigt bra grepp i skogen och det är där dom hör hemma.
    Adidas-skorna är mina mängdskor funkar bra på långpassen. Väldigt lika dina racers som redan sagts.
    Dock är Saucony mina favortier men det är lite tunna för att springa alla pass i men snabba är dom.
    Tre bra skor alla tre. Är du ute efter en allround sko gå på Adidas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det verkar som att Fit Eva får en motståndare i titeln "Imelda Marcos" ;) Har du fler i ditt sko-skafferi?

      Jag kommer nog att gå på Inov-8, eftersom jag kommer att ha den under vintern och då tror jag att det extra greppet är det mina vader behöver. Och sen när snön smälter till våren så kanske jag kollar på några snabbisar. Hoppas det går bra med din träning. HÄr uppe funkar det. Jag håller mig till min 1 h/dag och ett långapss i veckan. Hittills funkar det.

      Det bästa är att det är lättare att motivera sig. även om det regnar och jag inte har ngn kompis att träna med så tänker jag "ok, ddags att nöta den där timman" och så kör jag. Det funkar. tack för inlägget! hörs! /c-m.

      Radera
  4. Jag hade valt ett par mer stabila skor nu inför hösten och vintern då det kommer vara blött och lite små halt. Jag beställde själv ett par Asics Cumulus som är stabila och ändå inte väger super mycket. Ds trainer är ett bra alternativ om man vill ha en mängdsko som ändå är lite starkare. Salomon speedcross tre funkade bra för mig i fjällen på stigar och hala avtsickare men mindre bra på stenhällar och är lätt att ta även i skogen samt greppvänlig. Kör hårt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för inputen från eliten! ;) jag la upp bilder och länkar till skorna du tispade om i inlägget ovan. Dom där salomn Speedcraoss 3, ser ju riktigt råa ut, ser ut som at srpinga i en rallybil! /c-m.

      Radera
  5. Om man bryr sig om själva looken, kan man med fördel invänta höstens Gyakusou-kollektion. Där finns allt med: Mössor, shorts, tights, thermotoppar, tishar, strumpor ... Och självklart skor. Det är ett samarbete mellan Nike och fantastiska japanska märket Undercover. Jag har använt grejerna i några säsonger nu. Snyggt och smart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Coolt, dom här hittar man inte på Team Sportia... Har kollat runt lite, Sneakers n' Stuff verkar ha lite av deras grejjer. /c-m.

      Radera
  6. Vibram Vinter Run FTW!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Shabaztian, här kryper minimalisterna fram, jag skulle vara rädd för att halka i dom där mjuka gummisulorna, men de kanske är stabila? /c-m.

      Radera