torsdag 3 november 2011

500 m sim och en längtan till havet

C-M:

- Idag attack-tränade jag 500 m bassäng medan barnen var hos mormor. Jag försöker tänka mig tillbaka till den där känslan jag hade medan jag simmade i Medelhavet för någon månad sedan. Det funkar.

Jag försöker få ned huvudet. Inte för att ta mindre vatten, utan jag har märkt att när jag slappnar i nacken så sparar jag mycket energi och blir inte alls lika trött i axlarna.

Längderna malde på och snart hade jag gjort 500 m. Snabbt upp och attack-basta, dra på mig kläderna utan att torka mig (råkade ha ett par badbrallor och glasögon i bilen så jag körde).

Har en ny träningsstrategi för simmet. Jag försöker varva 2-takt med 3-taktslängder. 2-taktslängderna gör jag lite tuffare. Utmaningen är att slappna av tillräckligt i 3-taktslängderna för att kunna andas utan andnöd. En intervall i 2-takt följd av en 3-taktslängd med fokus på avslappning och andning. Det är kul, om du gillar att simma - prova och berätta hur det funkar! Vore intressant att höra om andra kör lite fokus på avslappning och energi-spar i vattnet.

Lite rostade solrosfrön och lite hemmasnickrad sushi så är man på banan igen.

Mmm, sim. Jag vill bara tillbaka till havet. Men så länge får det räcka med bassängen. Allt har sin tid.

2 kommentarer: