torsdag 6 februari 2014

10 saker för att lyckas med simträningen

Hårdingen som klev upp 05:50 och var först på badhuset imorse!!
:) kors i taket. Plötsligt händer det.
 
Idag tänkte jag dela med mig lite av grejjer jag som packar med mig när jag simtränar.
 
Det behöver inte alls vara dyrt att komma igång och simträna. För några hundringar får du det mest grundläggande. Sen behöver ju ingen en undervattens-MP3, men det är ju lite kul med grejjer...
 
Nu kör vi!
 
***
 
 1. Bra badkläder
 
Om du hade tänkt komma upp i någon hastighet med dina snygga badshorts från stranden... så... nej.
 
Jag kör med ett par Adidas Infinitex i strl M.
 
De kostar ca 180 kronor på Wiggle.co.uk och är värda varenda spänn. Slitstarka och håller formen (det är här billiga badbrallor ger med sig).
 
För damer tycker jag att den här modellen är snygg:
 
 

Adidas Ladies 3 Stripe , ca 230 kr

 (som ni fattar är jag en sucker för Adidas svart/vita träningskläder).

***
 
2. Simglasögon
Genom att testa lite olika modeller så hittade jag till slut min favorit. Dessa glasögon görs av italienska Aqua Sphere. De är prisvärda som tusan (ca 170 kr på Wiggle).


Förut hade jag ett par Zoggs Predator Flex, men jag gillade inte de mörka galset och sen tyckte jag att de stack ut för mycket från ansiktet.

Tips: Om du köper glasögon, välj inte de billigaste på badhuset, för en hundring extra får du ett par toppenglasögon som håller länge.

***

 3. Simmössa
 Du kommer känna dig fånig första gången. Det går över fort.

Den här modellen gillar jag, den är lite mer kupad i formen och smiter åt bra. När badmössorna blir för slimamde i designen så tenderar de att krypa upp på huvet!

Köpt på badhuset för 70 kr.

***
 
4. Paddlar
Inte ett måste, men på sikt behöver du dessa för att bättre lära känna vattnet och träna kroppen i både styrka och rörelse (och en del använder dem inte alls).

Är du ny så satsar du på ett par i strolek M.
När du byggt lite styrka och färdighet så byter du till L.

Obs! Om du har problem med axlar från t ex styrketräning eller kampsport så börja försiktigt. Det finns alltid en risk för överanstränging av leder.

***

5. Simdolme / Pull-buoy
Den här klämmer du fast mellan låren. Det gör att benen bara släpar med, vilket i sin tur sänker din puls (ingen benspark). Du får dra kraftigare med överkroppen men det hjälper dig att känna vilka muskler som skapar vilka krafter i vattnet.
 
Särksilt i kombination med paddlar hjälper det mig att hitta bra rotationspunker för höft i relation till armtaget.

Jag använder den här varje pass, både för teknikträning och för att varva 500 m-intervaller med och utan.

Kostar ca 100 kr.
Finns i adidas också såg jag nu, måste köpa!! ;)

***

6. Fenbälte
Bälte med fenor från Finis. Det här har jag inte sett någon annan som har.
Jag är jättenöjd med det. Fick det i födelsedagspresent av Stef. Ett hjälpmedel för att träna höftrotation.

Tanken är att det skapar ett motstånd i vattnet när man ska rotera höften. Därför måste man överdirva rörelsen för att "få undan höften" innan man dra förbi handen.

Dvs: har du inte roterat undan höften så slår du i handen i Fenan och då har du "gjort fel". 

Den här hjälper mig att fokusera på vart ett simtag egentligen börjar. Istället för att "gräva" sig genom vattnet så blir det mer ekonomiskt att försiktigt rotera undan och sträcka sig efter vattnet.

Så här:



***
 
7. MP3-spelare för undervattensbruk
 Den här var ett gränsfall t o m för mig. Men jag fick den av en av mina sponsorer (mor & far AB) så jag kunde inte tacka nej.

Den här görs också av Finis och är ganska kostsam (ca 1300 kr). Men å andra sidan så sänder den ljudet genom käkbenet och in i hörselorganen. Inga pluggar i öronen!

Brukar lyssna på deep house, chill-out och Bach.

Det blir faktiskt roligare att simma med musik!!

***
 
8. BCAA (grenade aminosyror)
Det här dricker jag under varje träning. 1,5 skopa i 1 liter vatten.
Jag har det när jag springer, simmar, spinning, styrke... till varje träning.

Jag gillar smaken och tycker att det ger mig god återhämtning och energi medan jag tränar. Har blivit en vana som jag trivs väldigt bra med.
 
 (I övrigt äter jag: Omega 3, Kalcium, ZMA och D-vitamin).
 
Köper allt på Acctive Sport & Häsla på Kungsgatan i Luleå.

Älskar att ha en välsorterad lokal sportaffär med  bra urval. Vänlig och kunnig service. Support your local store!!
 
 Bars, kläder, löparskor, vikter, redskap, kosttillskott...
(Krister som driver Acctive är ju såklart också triathlet!)
 
 ***
 
9. Vanliga plastpåsar
En för hygienprylar och en för blöta simkläder.

Kostnad: nära 0 kr
Håller torrt och ordning!

***
 
10. Träningsdagboken
Har alltid med den.

Det är ju nästan halva nöjet med att träna: Att få föra in sina timmar och sträcka i boken. Plötsligt har man grym koll på form och belastning.

***

Hoppas det gav lite mersmak!

När jag började simma 2010 kunde jag knappt klara 25 meter. Nu simmar jag ca 3 km innan jag går till jobbet vissa dagar.
 

Allt är möjligt. Men man måste vilja och skapa rätt förutsättningar. Var snäll med dig själv, skaffa grejjer som är bra, roliga att använda och som gör att du når dina mål.


Vi ses i bassängen!!
 
/c-m.
 

10 kommentarer:

  1. Den där adidas dolmen måste du ju bara ha! ;) Höftbältet har jag aldrig sett, det skulle nog hjälpa mig väldigt mycket! Coolt! Tack för tipsen! :)

    SvaraRadera
  2. @Lina: Jo, jag såg den igår när jag surfade runt på Wiggle, den hamnade med en gång på min "wishlist" ;) Hör av dig om du köper bältet och om det gör någon skillnad för dig!

    SvaraRadera
  3. Bra tips C-M!
    Den där höftmojängen verkar smart!
    Jag har även införskaffat en Tempo Trainer från Finis. Det är som en metronom som man stoppar in under badmössan. Bra för att hitta rätt flow/tempo i olika hastigheter OCH att träna på fördröjd kick!

    SvaraRadera
  4. Åhå! Bra tips. Jag kör med fenor vilket jag tycker fungerar bättre än med dolme

    SvaraRadera
  5. 5.50? Alltid någon som ska vara värst!

    SvaraRadera
  6. @Jonas: har aldrig testat fenor får göra det! Märker du ngn skillnad?

    SvaraRadera
  7. @Andreas Jo... men jag var väl inte på plats 05:50... men jag klev upp di iaf! :)

    SvaraRadera
  8. 1. Bra badkläder OK
    2. Simglasögon OK
    3. Simmössa OK
    4. Paddlar :-(
    Mycket tveksamt. Gör tvärtom, dvs simma med knuten näve eller med pekfingret ute för att få känsla
    5. Simdolme / Pull-buoy :-(
    Tveksamt. Öva istället in balans så att du kan låta benen hänga efter även utan någon spark
    6. Fenbälte
    Har aldrig testat, så jag kan inte uttala mig. Ska man tro videon så är den ju bra. Dock borde dom väl ha haft en mer strömlinjeformad simmare. Hon korsar ju mittlinjen coh genererar onödigt vattenmotstånd ;-)
    7. MP3-spelare för undervattensbruk
    Här rekommenderas i stället en TempoTrainer, en liten metronom man kan sätta under badmössan och sedan använder för att hålla ett visst tempo. Perfekt om man vill öva in ett högre tempo med bibehållen teknik. En variant är att använda musik med olika takt som man följer.
    Tyvärr har jag problem med frekvensen på pipet i TempoTrainer, så jag skaffade en MP3-spelare med hörsnäckor där jag använde följande
    https://www.dropbox.com/sh/djjhals4ug76lib/KNME4XhnDp/TI_WS/tempo_tunes
    för att hålla tempot. Snacka om strul med dessa hörsnäckor. De funkade ju inte alls! Skulle jag vid något tillfälle kunna testa din spelare för att se om den funkar för mig?
    8. BCAA (grenade aminosyror)
    Vet inget om detta.
    9. Vanliga plastpåsar OK
    10. Träningsdagboken OK
    Dock att bara bokföra timmar och sträcka i boken är ju lite schnålt. Det är ju inte det som förbättrar ens simning. En mer genomtänkt träning är det som gäller om man vill utvecklas. Man ska alltid känna att man är en bättre simmare när man avslutade sitt pass än när man startade.
    Själv använder jag FunBeat som min träningsdagbok.

    SvaraRadera
  9. Haha, du har mer prylar än jag ens visste att man kunde ha. ;) Själv är jag nöjd så länge jag har baddräkt (av bra kvalitet), badmössa och simglasögon :)

    Spännande med höftbältet. Skulle vara roligt att testa och se om man gör rätt ;)

    En annan kul grej som man kan göra (fast det kräver att man är två) är att fästa ett gummiband i ett bälte. Sedan simmar man utav bara helsikte, samtidigt som den andra personen håller i änden på gummibandet. Det är riktigt tufft. Men riktigt roligt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo mkt prylar det...
      Har provat en variant av gummibandet där en kompis håller en i fötterna och släpar efter. Mjölksyra...

      Radera