lördag 22 februari 2014

Så enkelt gör du glutenfria tacos med egna tacokryddor!

 Hej på er!
Den här veckan har varit fylld av arbete och projekt.
Ett stort plus är att jag kan åka skidor på morgonen med hunden nu när det inte är lika kallt längre.

Till slut blev det fredag trots allt och jag hade lovat barnen att vi skulle börja testa recept ur Nytt bröd (en bok om glutenfri bakning, jag äter helt glutenfritt sedan 2011).

Först ut på testbanan var glutenfria tortillas.

Det var lite svårt att hitta all olika mjölsorter men när jag hittade Go Greens hylla så fanns allt jag behövde.

-> Blanda ihop alla ingredienser och låt stå i 15 min.

 ... kavla!

Torrgrädda i stekpanna.
I början använde jag en teflonwok, men värmen blev ojämn.

 Bytte till gjutjärnspanna. Mycket bättre!
När de är färdiggräddade måste man snabbt stoppa tortillas i en bakduk så att de inte torkar ihop.

Under tiden degen "jäste" lagade jag en egenhändigt kryddad tacoköttfärs.
 
 
Hur gott som helst!
Ingredienser egen taco-köttfärs:
Spiskummin, cayenne, oregano, peppar, farin, salt, kakao, 1 prtessad lime, tomatpuré, fond.

Det som är bra med boken Nytt Bröd är att det är både matbröd, fikabröd och sen dessutom lite kringrecept, som t ex för egen tacoköttfärs.
Suveränt! Vi har massor att baka oss igenom!

Jag tackar min sponsor Mamma AB för boken! ;)
 
Är du intresserad av glutenfri kost är detta en perfekt bok!
 
 
***

 
 

Kryddmix på påse: Egen taco-kryddblandning:
Druvsocker
Salt (17,5%)
Lök
Mod. stärkelse (potatis)
Chilipeppar,

Spiskummin
Vitlök
Potatisfiber
Oregano
Paprikaextrakt
Arom
Klumpförebyggande medel (E551)
Syra (citronsyra), Maltodextrin
Jästextrakt.
Spiskummin
Cayenne
Oregano
Svarteppar
Farin
Salt
Kakao
1 pressad lime
Tomatpuré
Kalvond.
 
...Vilken väljer du?
 
 
Baka lugnt! /c-m.


8 kommentarer:

  1. Åh, det där måste jag testa! :D Älskar tacos, och älskar bröd. Kan väl inte bli bättre än att göra brödet själv. lät ju väldigt enkelt också? :)
    BRA TIPS!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Emma! Jo det var bra. Ikväll testade jag croissant. Det var svårare, men det finns massa bra grundrecept för bröd och tillbehör. Kolla på den om du är intresserad, det får en i alla fall att vilja prova!

      Radera
  2. Åh vad jag önskar att jag var en sån där som gillade att baka! Peter äter majskex (typ) till tacos och jag skiter i bröd helt och hållet (ingen av oss tål gluten). Kanske jag kan få honom att baka sin egna bröd, ska prova! ;)

    SvaraRadera
  3. Egna kryddor är en jättebra grej! Dagens barn kan ju inte leva utan tacos.

    SvaraRadera
  4. @C: Du får ge honom boken så har en plan att följa! ;)

    SvaraRadera
  5. @Helena: Precis och det är ju faktiskt rätt gott också :)

    SvaraRadera
  6. Testade igår och det blev sjukt bra :D ska testa ha i lite kryddor i nästa gång. Använde inte till tacos dock utan linsgryta och ris!

    SvaraRadera