torsdag 7 februari 2013

Jonas Colting om träning

Jag gillar Jonas Colting och brukar läsa hans blogg. När jag skulle skriva om honom så bildgooglade jag och hittade denna bild, haha, det är sant, t o m  i hans senaste inlägg rackar han ned på crossfit.

Nåja. till saken. I hans senaste bloggpost (Träning, livet och träning. Och livet.) reflekterar han personligt om träningsbloggande, uthållighetsidrott och kommande utmaningar. Han har även gjort en bra lista med tips (eller egentligen reflektioner) som jag uppskattade att läsa. Hoppas du också gillar dom. Fler hittar du på länken ovan. /c-m.

Här är några:

  • Kontinuitet. Hålla en hög grundnivå. Undvika ”nollor”; dagar helt utan träning.
  • Goda vanor. En godis blir lätt tio godis blir lätt bullar blir lätt vitt bröd till hotellfrukosten blir lätt lönnfet föredetting.
  • Leva i acceptans. Att kunna nöja sig med det lilla (nåja, en timme minimum) och inte sätta monumentala träningsmål under perioder där man också har enormt med ”livsuppgifter” och jobb. Det här skulle jag kunna beskriva i DETALJ; fenomenet med den ständigt missnöjda och förbittrade elitidrottaren som alltid känner att man skulle kunnat träna sju timmar istället för de sex timmar som det nu blev…
  • Den cykliska tillvaron. Varva perioder av jobb och projektutveckling (med bibehållen minimi-träning!) med träningsperioder. Min vän Gordo Byrn, en långt smartare man än vad jag någonsin kan hoppas bli, beskriver hur han planerar för en träningslägersvecka per månad. Då kan han leva i acceptans med mindre träning hemma och sedan gå all in under läger, på ett sätt där hans trötthet inte heller ”drabbar” hans närstående. Bättre att leva i cykler än att ALLTID försöka göra ALLT; det blir bara impotent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar