tisdag 21 juni 2011

Experiment: Glutenfritt!

Petter Petterson (PT) skriver på sin blogg idag om gluten och länkar till ett blogginlägg av Jocke Dettner som handlar om just relationen mellan fysiska prestationer och gluten. Kan det vara så att en del av oss "dopar oss negativt" pga kost med hög glutenhalt?

Till att börja med, gluten finns i stort sett allt som din mamma eller pappa bakade åt dig när du var liten. Det finns i allt som är klassisk bunkrar-mat, som t ex bröd och pasta. Det enda som är säkert "mjölmat" är den som kommer från majs och ris. Enligt Dettners artikel finns en koppling mellan gluten och prestation, men även till ledbesvär. Carl-Magnus har en nära relation till gluten...

Ung och uppblåst (mage).
- När jag var runt 25 fick jag problem med magen. Ibland när jag vaknade på morgonen hade jag smärtor, buken var uppsvälld och "pratade" mer än vad jag tyckte var lämpligt. Jag började med att plocka bort laktos ur min kost. Det blev bättre, men det löste inte alla problem. Jag tänkte att det kanske var stressrelaterat så jag provade att träna lite mer regelbundet, lägga mig i tid osv... men herregud, jag var ju 25, inte 75! En dag pratade jag med min mamma och av en händelse kom vi i på att jag varit glutenintolerant när jag var liten. Tydligen var jag uppvuxen helt på sojaprodukter. Jaha, du kunde inte sagt det tidigare tänkte jag... Så jag strök gluten ur kosten igen.


Dyrt med glutenfritt!
Jag höll mig gulten- och laktosfri. Så smått började magen funka riktigt bra. Inga smärtor på morgonen, gasen gick upp i rök :) och ja, allt va frid och fröjd. Men det är ganska besvärligt och kostsamt att stryka gluten och laktos ur sin kost. Glutenfria produkter är dyra och det är omständligt att undvika hela tiden. Till slut kapitulerade jag. Jag började äta pasta och bröd igen, men höll mig undan från laktos.

Hade kunnat va c-m.
Så när jag sitter och läser Dettners inlägg om ledbesvär och en rad andra symtom som jag kan skriva under på så undrar jag om jag in är en av dem som utsätter sig för "negativ dopning"?! Fatta att jag egentligen kan vara snabbare än världens samlade kenyaner?! Det är dags för ett kost-experiment. Nu tar vi bort gluten så får vi se om det gör nån skillnad. Hej då (igen) gluten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar