lördag 4 januari 2014

Hola från Spanien!

Just nu är jag i Spanien och hänger lite.
Det är inte varmt så man bränner sig,
men med lite friskt svenskt humör och ett 04:45-
tempo så klarar man sig långt utan att frysa.
 


Visa större karta
  Jag befinner mig i Torre del Mar, 35 km nordost om Málaga.
 
 Idag har jag avverkat två löppass, totalt ca 18 km.
Det mest energikrävande jag gör annars är att laga mat.
Massor av goda grönsaker och frukter att festa på!
 

Trodde att det skulle bli lite jobbigt att åka på semester och inte dricka alkohol. Men det går bra. Hoppade t o m över skumpan på nyår och på eftermiddagarna så dricker jag en alkoholfri San Miguel. På måndag den 6/1 är det 7 veckor sedan jag drack alkolhol senast. Det känns jättebra och har  fått mig att se hur alkohol är integrerat i vårt samhälle. Det är lite sorgligt att det är så kan jag känna. Lovar att berätta mer längre fram när jag räknat på mig ännu fler veckor! (INTE ett nyårslöfte alltså, jag testar för att se om jag kan förbättra mina resultat genom striktare livsstil, hittills bara bra resultat!!)

NYA SKOR!
För några veckor sedan pensionerade jag mina Asics DS Racer. Och planen var egentligen att köpa ett par Saucony Kinavara 4. Men sportbutikerna jag besökt här har inte varit så välsorterade och jag ville inte slita ut mina Inov-8 X-talon. Men så hittade jag ett par Asics Gel Noosa Tri 9. Färgerna kan man ju tycka vad man vill om... man syns ju i alla fall. Och så står det triathlon på (vilket är toppen om man skulle glömma av vilken sport man håller på med...) Nåja, jag har sprungit ett par mil i dom och det känns bra. Kanske lite klumpigare än DS Racern, men jag tror det blir en perfekt tränings- och tävlingssko. Har hört mycket bra om dessa, så jag håller tummarna för att de ska bli mina nya vänner.
 
    De lär ha ett slags snällt foder i sig som ska lämpa sig extra bra för de som helst slipper sockar. Så jag har blivit en socklös löpare. Bra vent i skon, fattar inte hur de kunde välja så fult typsnitt och illustrationer på skon bara. Som om en 5-åring designat dom! Nåväl jag får ju en del blickar när jag kommer fräsande i dom, lite uppmärksamhet är ju alltid kul... Främsta anledningen till att jag valde dom i affären var att jag visste att 43,5 i Asics passar mig perfekt. Viktmässigt är de inget extremt.
 
 
Jag fortsätter med min lite striktare kosthållning och har strukit allt socker och allt onödigt fett ur kosten. Kul med lite tydligare magrutor och sånt. Kroppen är lättare men jag är lite orolig för att bli pinnig så jag petar i mig mitt protein och gör mina styrkeövnignar. Men det är svårt på bortaplan, längtar tillbaka till gymmet.


Just nu kör mitt hemmagym Inpuls en kampanj som heter Inchallenge, om du löser medlemskap den 11/1 så har du möjlighet till massa fina "perks". Om du har ett nyårslöfte eller livslöfte så passa på! Kolla in sidan för mer info!




Nu kan det faktiskt få bli sommar hemma i Sverige. Det är helt ok för mig. Det är lätt att få smak för värme. Längtar redan till solglajjor och långa cykelpass. Jag har mycket att ta igen i år. Revansch!!

Hoppas ni har det bra. Ha det bra så hörs vi snart igen! /c-m.

2 kommentarer:

  1. Åh, vad härligt det låter. Både solen, maten och löpningen.
    Själv hade jag hoppas på härliga löpturer längs stranden i Oman nästa vecka. Men en stukad fot verkar sätta stopp för det... Jaja, det är ju ingen träningsresa. Får bli en viloresa istället :)

    Hur länge har du tänkt köra strikt med kosten? Eller är det på obestämd tid kanske.

    Jag körde väldigt seriöst med det där med alkoholen när jag simmade. Däremot åt jag i övrigt precis vad som föll mig in. Vi bakade ofta minst en kladdkaka i veckan tillexempel. Tyckte dock att det var svårt att uppskatta om det där med alkoholen faktiskt gjorde skillnad. För det första hade jag knappt druckit alkohol innan jag valde bort det helt. Men sedan tyckte jag det var svårt eftersom vännerna fick ungefär samma resultat som mig, utan att avstå från alkoholen.

    Men, men ska köra på det som känns rätt i kropp och knopp. Ska bli intressant att höra din utvärdering av det hela sedan.

    Ha det gott! :)

    SvaraRadera
  2. Hej Emma! Kul att du tittar förbi, ser att du varit busy 2013! Perfekt med Oman, har en annan kompis som varit där nyss, han sa att det var grymt.

    Jag var där 2002 när jag jobbade som sjöman och kock på en segelbåt som seglade mellan Australien och Cypern. Då var det inte så mycket där, men nu verkar det blomstra!

    Jo, för mig gör alkoholen skillnad. Eftersom jag har barn, träning, jobb och skola så blir jag trött på kvällen om jag dricker t ex några öl. Då blir jag trögstartad även om jag inte är så berusad. Och om man öppnar en öl så blir man ju inte så motiverad till att lägga sig ned och göra situps. Men jag dircker alkoholfri och tycker det är gott! Kanske inte de allra billigaste, men de flesta! När dygnet bara har 25,5 timmar så är det svårt att fixa allt! ;)

    Och när man jobbar mycket kring alkohol (i bar eller som servitör) så kan det bli som att det som du är van vid är att "hantera" påverkade människor. En del borde inte dricka alls, andra tar sig bara en pint eller tre, men det blir en vardag attt hänga bakom en bar och i närheten av alkohol. Samma på en restaurang, där folk dricker mycket och gott vin. Då är det bara skönt att sätta sig och köra hem i lugn och ro efter jobbet. Eller hänga i baren och dricka en alkoholfri.

    Sen tycker jag att det ger mig en lugnare stund tillsammans med mina barn. Jag tror att det är sunt att umgås med barn utan alkohol. Jag vill vara en god förebild för dem tänker jag! Roligt att du vill följa mitt experiment. Jag försöker dricka ca 3 liter vatten om dagen och sen äter jag mycket morötter och machésallad, fisk och skaldjur och nötkött. Massor av mango, jordgubbar, äpplen, jätteapelsiner, pecannötter, pistachenötter, paranötter, valnötter, jättemais mm. Så jag hoppas att kroppen får allt den behöver. Känns väldigt bra livet tycker jag! :) Hörs!

    SvaraRadera