fredag 19 augusti 2011

Gym, kettlebells & hopprep

 

Martin och C-M löste kort på Inpuls i början av säsongen. Det började bra, men när snön smälte och och distanserna började bli längre kändes gymmet inte som den optimala träningen.

 C-M:
- Vi bor ju grannar Martin och jag och det är lättare att sy ihop ett löppass sent en kväll än att ha en bokad tid på gymmet (särskilt eftersom jag alltid kommer en kvart för sent!) Så det blev inte så mycket biff-byggeri som vi hade tänkt oss under den här perioden, mne nu kommer vi ännu hårdare och starkare!

Dagens pass var roligt. Jag lyckades motivera mig själv bra tyckte jag trots att jag var själv. Satte på mig boxningsskorna och gick in 45 min hopprep. Tyvärr hade min hund Bruno tuggat sönder mitt fina gummerade hopprep (i rätt längd) så jag tog ett lånes. Jag gillar inte dom där läder-repen, de är för lätta och jag kommer inte in i rätt pisk för att hålla länge. Det blir bara ett jädra fäktande med armarna och inte så mycket hoppande.

Min nya kompis. Mr Kettle Bell.
Körde 10 min hopprep i 150-puls och sen var nog träningens höjdpunkt 2500 m rodd på 09:31 och ca 163 i puls. Det tar något jävuskt och jag frustade och pustade så roddgrannen nog undrade om jag skulle duka under. Svetten rann och jag varvade ned med lite rep. Ibland är det svårt att fatta att jag har gjort ett iron man och så tror jag att "lite rodd ska gå lätt" men det är lätt att lura sig själv när man jobbar på helt annan puls och intensitet.

Efter repet blev det lite Kettlebells! Detta har jag längtat efter. Läste om kettlebells för flera år sedan i en kampsportstidning (tränat karate, ju-jutsu, boxning tidigare). Idag var det premiär. Jag började med 16 kg för de stora muskelgrupperna och 12 kg för de mindre. Funkade fint och jag svingade på där framför spegeln. Det blir det mer av!

Underbar arm- och

koordinationsträning.
Magen fick sig en omgång också. Jag blev förvånad äver hur klen jag var i buken!! Efter all cykel och simning trodde jag att alla små bukmuskler skulle vara i fin trim. Det var dom säkert, men de var inte anpassade för att tåla särskilt stor belastning. Efter 3 set korsade sit-ups kände jag hur krampen smög sig på. Det är ändå peppande att känna "shit, här måste jag verkligen jobba lite, det här tog emot!".

Dom här repen gillar jag. Wire med platshölje och
kullager i handtagen. De gamla i läder är skit.
 Eftersom jag har barn är det inte alltid lätt att kunna träna så min plan inför höst/vinter är att köpa mig några kettlebells och svinga hemma framför brasan, hoppa rep på en plastmatta i vardagsrummet och om jag har råd sätter jag upp en päronboll för att träna armar och axlar lite mer intensivt. Hej då maskiner!

Detta är min träning sedan Kalmar Triathlon 2011. Bara att klämma in mer cykling och lite kampsport så blir det en fin tårta!! :) Vill du se mer statistik, kolla på sidan: Statistik C-M.

2 kommentarer:

  1. Jag kör ju spinn/core varannan mån och varannan fredag så då är det bara och komma när tillfälle ges, bra core träning :)! Sen måste du prova brutalbänken, den är rå ;)

    Milen på ormberget på 40 min, låter som en svår nöt att knäcka, men nog fasen ska det gå, vilja vilja vilja, den har vi! :)

    SvaraRadera
  2. Den där brutalbänken får du berätta mer om. Låter... brutalt! Ormbergsmilen på 40, den som lever får se!

    SvaraRadera