torsdag 4 april 2013

Sim & proteinberäkning

 Idag var första passet utan coachen (som är i Nya Zeeland i 8 veckor). Det är nu jag kommer få bekänna färg. Ingen som jagar mig i bassängen, ingen som hittar på extraövningar när jag trodde att allt var klart... Nu är det upp till mig. Jag körde 45 min, blandat med plattor och utan. Kändes bra i bröstet efter gårdagens gympass. Jag gillar när det svider lite och musklerna är lite ömma.
 
 Imorgon måste jag träna på morgonen. Så allt är förberett.
Frukost: musli med 150 g hallon + färskpressad juice.
Lunch: 250 g kyckling, en stor morot, glutenfri couscous (jättegod!), pintobönor, black-eyebönor och spenat. Mmm. Det blir jag mätt på. Efter träningen blir det yoghurt i bilen.
 
Igår forskade jag lite om protein och träning. Det jag fann var att om man är i en uppbyggnadsfas så är 2 g protein/kg kroppsvikt en ok rekommendation (en del säger upp till 3 g, men jag tycker 2 g är rimligt). Kött och fet fisk innehåller i snitt 20 g protein/100 g.
 
Då ser kalkylen ut så här:
 
Jag väger 78 kg.
 
78 x 2 = 156.
 
Jag behöver alltså 156 g rent protein om dagen. Då ska 156 g utgöra de 20 % i köttet som är rent protein. Det betyder att jag bör äta totlat 780 g kött (eller liknande). Jag äter 2 st kycklingfiléer om dagen + protein från nötter, äggbönor och mjölprodukter.
 
När man räknar på proteinintaget så ser man snart att proteinpulver är ganska prisvärt jämfört med mängden kött och fisk man måste äta för att komma upp i rätt nivåer. Läs mer om protein och träning här. 
 
***
 Tyckte du om det här inlägget? Var det användbart?
Klicka gärna "gilla" här nedan!
(du kan behöva klicka en gång till för att bekräfta)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar