tisdag 19 juli 2011

Nytt gear & nya muskler!

Äntligen. Äntligen. Äntligen. Martin och C-M fick till slut sina Canyon-hojjar. Martin har klämt flest mil. C-m har jobbat som ett psyk. Men nu är tria-bågen på och imorgon blir det mil på landsväg tillsammans med Seth Olsson, mannen som hjälpte till att simma hem priset i Luleå Midnight Swim 3000 m.


Gluteus maximus, kroppens strösta muskel (röven).
Gluteus medius: Gluteus maximus' onda bror.

C-M:
 - Det känns overkligt att ligga och pysa på i 35 km/h och veta att om man känner för det kan man ställa sig på pedalerna och få den där tyska svarta grejjen att sticka iväg ännu mer! Jag har haft lite (läs: extremt) stela vader efter pose-löpning kombinerat med cykling. Några dagar så syntes det ingen skillnad på spänd vad och ledig vad.

Men det var inte enda muskeln som tagit stryk. Eftersom jag inte haft möjlighet att träna den mängd cykling jag velat så är cykel-starten sen. Min Gluteus medius blev också överspänd av plötslig cykling. Den slappnade inte av och när jag sprang i helgen så var det som att det skar i höftkulorna. Inte jätteont, men inte  skönt heller... Lagen om "vanligt ont" och "dåligt ont" fick begränsa halvmara till 15 km. Lite knäckande när man tror att man har en grundstyrka och när man letar efter den så var den inte där... :)

Eric Wåhlander, en jättestor kille.
- Som tur är så fick jag massage av en av de största människorna jag någonsin träffat. Eric Wåhlander som driver Wåhlander Health Solutions är fd basketspelare på 205 cm och 110 kg. Martin och jag (187/185 cm) kände oss som små pojkar när vi klev in på Erics mottagning. Efter att han effektivt och skoningslöst knådat skiten ur mina vader laddade vi för nya pass. Vi kommer snart tillbaka Eric! Och till hösten så kan du hjälpa oss med ett styrke-upplägg.

Gastrocnemius, den gamle rackaren.
- Jag lärde mig också om en ny muskel som jag aldrig tänkt på att stretcha specifikt: Soleus. På bilden ser du Gastrocnemius (yttre vadmuskeln). Denna muskel är den  vi ofta stretchar genom att "välta väggen" och pressa ut vaden bakåt. Men, det jag hade glömt var att stretcha vaden med böjt ben mot en vägg, alltså att stretcha ut den inre vadmuskeln - soleus.

Så här klär vi oss varje gång vi stretchar.
- Eftersom jag springer med pose-teknik så anstränger jag mina vader extremt mycket innan muskeln vuxit till sig helt (i dagsläget kan jag pose-springa ca 2 mil). Det i kombination med cykel är hårt. Tänk på att göra båda stretcharna för vaden. Stretchen på bilden räcker alltså inte om du vill tänja båda vadmusklerna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar